כל אחד שקנה או מכר בית בחייו יודע כמה חשוב ורצוי לעשות בדיקת בית. אבל לא בטוח שכולם יודעים בדיוק מה זה, ובאילו מקרים עוד ניתן לעשות בדיקת בית.

אז נתחיל בכך שבדיקת הבית נעשת על מנת לברר האם קיימים ליקוים בבניית הבית. כמובן שלשם בדיקת ליקויים בבניה- יש צורך באדם מקצועי המבין את הנושא לעומק, וברור שמדובר במהנדס בניין בעל הכשרה מתאימה ואישורים לשם הבדיקה.

לפני שנפרט מה צריכה לכלול הבדיקה, נפרט מקרה נוסף בו חשוב מאד לעשות בדיקת בית. מכירה וקניה של בית אלו שני צדדים של אותו המטבע, וזה הוא משהו מאד הגיוני לשמו יש לעשות בדק בית. אך מה קורה למשל בעת פטירת בעל הבית? לאן , למי ואיך מועבר הנכס?

במידה ולנפטר יש יורשים הנכס מועבר אליהם אוטומטית,  עוד טרם רישומם בטאבו מקרקעין. אך במידה ואין לו יורשים הנכס מועבר ישירות למדינה, בעלות המדינה בנכס נובעת מהבעלות של המנוח על הנכס- ישנה מסירה "ישירה" של הנכס למדינה. ישנם מיקרים בהם הנכס מועבר ישירות למדינה, אבל יש מי שיטען כי הוא יורשו החוקי של המנוח. במקרה זה יש לפנות לעורך דין ירושה לבדיקת כל הפרמטרים ולהגשת התביעה נגד המדינה.

גם במקרה בו המדינה היא היורשת של הנכס- מועברים יחד איתו גם החובות של הנפטר. כמו כל יורש אחר, גם המדינה יכולה לסרב לקבל את ה"ירושה" שלה, ולסרב לקבל בעלות על הנכס. במידה ודבר כזה קורה ממנים כונס נכסים. עורך דין עיזבון יבדוק את מכלול הנושאים במקרה זה, ובמידת הצורך גם תעשה בדיקת בית על מנת למכור את הבית, משום שברגע זה אין לנכס שום יורשים.

אם כך, כיסינו עוד מקרה בו יעשה בדק בית- ועכשיו נחזור לבדק הבית עצמו. ביצוע בדק הבית כולל בתוכו את בדיקת כל הפרמטרים בבית- המרתף, הגג, דוד השמש, במידה ויש גם מערכת החימום ומיזוג האוויר בבית. מובן שנבדקים כל נושאי המבנה בבית כגון חשמל, ריצוף, מים, קירות וכו'.

נקודה חשובה מאד להדגשה- בדיקת הבית על ידי מהנדס בניין אינה שווה בערכה לבדיקת שווי הנכס בידי שמאי. שני הדברים יכולים להשלים אחד את השני, אך לא להוות תחליף. המהנדס מעריך את מצבו של הבית, ואילו השמאי מעריך את ערכו הכספי, שוויו של הנכס.

אם כך- במקרה של מכירת בית על ידי המדינה תיעשה בדיקת בית בידי מומחים בנושא, ועורך דין צוואה יכול להוות כעד בהגשת תביעות בתחום לבתי המשפט בישראל. עורך הדין וכונס הנכסים ידאגו למכירת הבית לגורם שלישי, ובכך הנכס לא ישאר בין הכסאות.

הכותב אינו עורך דין או בעל מקצוע בתחום המשפטים. אין לראות באמור לעיל ייעוץ או חיווי דעת משפטי.